از طریق ویدئو کنفرانس و با شرکت جمعی از استادان و کارشناسان دانشگاه فرهنگیان هرمزگان انجام شد:
نشست علمی با موضوع : بررسی مهمترین ویژگی های نظام تربیت معلم کشورهای مختلف و مقایسه آن با نظام تربیت معلم ایران
نشست بررسی مهمترین ویژگی های نظام تربیت معلم کشورهای ژاپن، مالزی، آلمان، انگلستان، هند و پاکستان و مقایسه آن با نظام تربیت معلم ایران با حضور دکتر احمد صافی استاد پیشکسوت تربیت معلم و محقق در زمینه تربیت معلم تطبیقی در تاریخ 26/04/96 به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.
در ابتدای جلسه دکتر طاهرنیا با اشاره به برنامه های سخنرانی علمی طراحی شده سالانه دانشگاه ، آن را سنگ بنای سنت حسنه ای در دانشگاه دانست و مبنای نظری و معرفتی این حرکت را توصیه مکرر به ترویج فرهنگ گفتگو و مباحثه و از طرف دیگر پرداخت زکات علم با نشر آن دانست. ایشان هدف این نشست ها را به اشتراک گذاشتن یافته های علمی ذکر کرد و با توجه به ماموریت گرا بودن دانشگاه فرهنگیان در تربیت معلمان آینده ، برنامه های معاونت پژوهشی را در همین راستا دانست. ایشان این فرصت را غنیمتی دانست که اساتید و دانشجو معلمان بتوانند یافته های علمی خود را ارائه دهند.
در ادامه حجه الاسلام و المسلمین دادگر نماینده نهاد رهبری در دانشگاه با اشاره به وجود ظرفیت فناوری آن را بستری مناسب برای تامل، اندیشیدن و رسیدن به علم نافع دانست و ارتقاء شایستگی های حرفه ای و تخصصی در مخاطبان و توسعه زمینه پژوهش و روحیه پژوهندگی را هدف اصلی این نشست ها ذکر کرد.
سپس آقای دکتر صافی با اشاره به این نکته که موضوع اصلی در نظام تعلیم و تربیت، معلم است و باذکر سخن مولا که فرموده اند: من علمنی حرفا فقد سیرنی عبدا ، مهمترین رسالت دانشگاه فرهنگیان را تربیت معلم دانست. ایشان با اشاره به روند شکل گیری دانشگاه تربیت معلم در ایران ، هدف اصلی مدارس را رشد ابعاد وجودی انسان در تمام جنبه ها دانست و معلم را سکان دار این موضوع ذکر کرد.دکتر صافی بیان داشت کارورزی یکی از ارکان مهم در نظام تعلیم و تربیت معلمان است که در دانشسرا بر آن تاکید زیادی می شد.
دکتر صافی ازجمله مشخصه های نظام تعلم و تربیت ژاپن را وجود نظم، سخت کوشی و قناعت، علاقه وافر به علم و عالم شدن ذکر کرد و ارتباط بین دانشگاه و مدارس را مهم دانست و استفاده از صاحب نظران دانشگاه در مدارس و فراهم کردن فضای فیزیکی وسیع، فضای عاطفی اجتماعی علمی و فضای استفاده از دست و مغز از لازمه های تعلیم و تربیت است.در پایان ایشان بزرگترین صفت معلم را اخلاص دانست و با اشاره به شعر ثنایی : با دو قبله در ره توحید نتوان رفت راست یا رضای دوست باید یا رضا خویشتن
به سخن خود پایان داد.