اعلام اولویت های پژوهشی سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور
باتوجه به اهداف و سیاست های سازمان زندان ها در خصوص طراحی و اجرای تحقیقات کاربردی ،بدینوسیله اولویت های تحقیقاتی این سازمان اعلام میگردد.(جهت اطلاعات بیشتر به معاونت آموزشی پردیس مراجعه نمایید.)
|
1 |
بازگشت به زندان |
اولویت اولیه |
فراتحلیل پژوهش های صورت گرفته پیرامون عوامل موثر بر بازگشت به زندان |
|
مطالعه تطبیقی پژوهش های صورت گرفته در استان ها پیرامون بازگشت به زندان |
|||
|
اولویت ثانویه |
نقش آموزش های درون زندان برعدم بازگشت به زندان |
||
|
علت یابی فرهنگی بازگشت به زندان بعد از ترخیص زندانی |
|||
|
علت یابی اقتصادی بازگشت به زندان بعد از ترخیص زندانی |
|||
|
نقش حمایت و پیگیری بعد از ترخیص در عدم بازگشت به زندان |
|||
|
شناخت اثر زمینه های هویت یابی درون و بیرون زندان بر بازگشت به زندان |
|||
|
فراتحلیل پؤوهش های صورت گرفته پیرامون بوم شناختی زندانیان |
|||
|
بسترهای طر اجتماعی زندانیان زن و اثر آن بر چرخه بازگشت به زندان |
|||
|
2 |
قضایی و اجرای احکام |
اولویت اولیه |
موانع و مواهب اجرای طرح طبقه بندی کامل زندانیان |
|
مطالعات جرم شناسی در جهت طبقه بندی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری |
|||
|
اولویت ثانویه |
تیپولوژی قربانیان جرایم و شناخت زمینه های جرم زای مرتبط با قربانیان |
||
|
شیوه های حمایت از محکومان زن در فرآیند کیفری اجرای مجازات حبس در ایران |
|||
|
شناخت جرایم نوپدید و تغییر الگوی گرایش های مجرمانه |
|||
|
3 |
اختلالات روانی |
اولویت اولیه |
ارائه برنامه ای راهبردی برای تدوین نظام جامع بهداشت روان زندانیان |
|
زمینه های روانشناختی خودزنی و خود کشی و راهبردهای روانشناختی مقابله با آن |
|||
|
فراتحلیل پژوهش های موجود پیرامون اثربخشی نوع درمان و پیشنهاد موثرترین درمان برای زندانیان دچار اختلالات روانی |
|||
|
حیات جنسی زندانیان : آسیب ها و راهکارها |
|||
|
اولویت ثانویه |
نیپولوژی اختلالات روانی در بین زندانیان |
||
|
آسیب شناسی فعالیت مراکز مشاوره و روان درمانی در زندان های کشور |
|||
|
زمینه های محیطی خودزنی و خودکشی و راهکارهای مقابله با آن |
|||
|
4 |
تخلفات درون زندان اعم از قانونگریزی ،رفتار مجرمانه ، خشونت |
اولویت اولیه |
سنخ شناسی و علل رفتارهای هنجارشکنانه زندانیان و راهکارهای مقابله با آن |
|
سنخ شناسی و تخلفات کارکنان زندان و راهکارهای مقابله با آن |
|||
|
شناخت قدرت های غیر رسمی حاکم بر زندان و زمینه های آسیب زای آن و راهکارهای مقابله |
|||
|
اولویت ثانویه |
شناخت الگوی تعامل پرسنل زندان با زندانیان واثر آن بر هنجارشکنی درون زندان و راهکارهای مقابله با آن |
||
|
شناخت خرده فرهنگ های حاکم بر زندان و راهکارهای بهره برداری با مقابله با آنها |
|||
|
الگو های مقاومت زندانیان در برابر هنجارهای زندان |
|||
|
5 |
مسائل مربط به خانواده زندانیان |
اولویت اولیه |
ارائه الگویی برای ارتباط زندانیان با خانوادهای خود در حین حبس با نظر به موانع بورکراتیک |
|
اثر مکانیسم های کنترل خانوادگی بر عدم بازگشت مجدد به زندان |
|||
|
آسیب شناسی چرخه های حمایتی زندان پیرامون خدماتی که به زندانیان و خانواده های آنان ارائه می گردد. |
|||
|
اولویت ثانویه |
زمینه ها و علل طرد اجتماعی خانواده زندانیان و پیامدهای آن و راهکارهای کاهش آسیب |
||
|
اثر حبس بر ساختار خانواده زندانیان و راهکارهای کاهش آسیب |
|||
|
الگوی حیات اقتصادی خانواده زندانیان |
|||
|
6 |
سلامت و بهداشت |
اولویت اولیه |
آسیب های وضع موجود خدمات بهداشتی و ارائه مدل مطلوب |
|
شاخص های بهداشتی و درمانی زندان در شرایط موجود و مقایسه آن با استانداردهای ملی و جهانی |
|||
|
اولویت ثانویه |
ارزیابی فرهنگ بهداشت و سلامت در بین زندانیان و پرسنل زندان با نظر به استانداردها |
||
|
ارزیابی وضعیت اجرای ایمنی و بهداشت کار زندانیان شاغل در زندانها |
|||
|
7 |
مواد مخدر و اعتیاد |
اولویت اولیه |
شناخت زمینه های ورود مواد به درون زندان و ارائه الگوی مقابله با آن |
|
مقایسه مدلها و روشهای درمان اعتیاد در زندان و ارئه مدل بهینه |
|||
|
عوامل مستعد کننده روی آوردن به مصرف مواد وسیگارو راهکار های مقابله با آن |
|||
|
کارآمدی ها و ناکارآمدی های نظام زندان در پیشگیری از جرایم مرتبط با مواد |
|||
|
8 |
اعتقادی و تربیتی |
اولویت اولیه |
شناخت الگوهای دینداری زندانیان وارائه راهبرد آموزش دینی بانظر به وضع موجود |
|
فرا تحلیل مطالعات انجام گرفته پیرامون دینداری در بین زندانیان |
|||
|
فرا تحلیل مطالعات انجام گرفته پیرامون برنامه های فرهنگی وتربیتی اجرا شده در زندان |
|||
|
آسیب شناسی الگوهای آموزشی موجود در زندان ومقایسه آن با استانداردهای ملی وبین المللی وارائه الگوی مطلوب. |
|||
|
اولویت ثانویه |
شناخت ناکارآمدی های آموزشی درمهارت آموزی زندانیان(بی تأثیر بودن برزندگی بعد از ترخیص) |
||
|
ارزیابی تأثیر آموزش های مهارتی بر سلامت رفتاری زندانیان |
|||
|
اثر آموزش های درون زندان بر حیات اقتصادی زندانیان پس از ترخیص |
|||
|
اثر آموزش زمینه های عرفانی دینداری برسلامت رفتاری زندانیان |
|||
|
شناخت محدودیت های توسعه ورزش دربین زندانیان بانظر به نیازهای زندانیان |
|||
|
آسیب شناسی برنامه های فرهنگی وتربیتی اجراشده در زندان |
|||
|
شناخت الگوی اجتماعی شدن زندانیان در زندان(درونی شدن ارزشهای مجرمانه) |
|||
|
شناخت الگوهای اجتماعی شدن در درون کانون های اصلاح وتربیت (درونی شدن ارزش های مجرمانه) |
|||
|
9 |
آموزش کارکنان |
اولویت اولیه |
اجرای آزمایشی روش های آموزشی غیرکلاسیک ونو برای کارکنان |
|
شناخت اثربخشی آموزش های پیشین درعملکرد شغلی کارکنان |
|||
|
اولویت ثانویه |
نیازسنجی آموزشی زندانیان وکارکنان زندان |
||
|
10 |
مسائل شغلی کارکنان |
اولویت اولیه |
فرسودگی شغلی (جسم وروان) کارکنان زندان وزمینه های پیشگیری ومقابله |
|
فراتحلیل پژوهش های پیشین در زمینه ی آسیب های شغلی پرسنل زندان |
|||
|
گونه شناسی آسیب های مربوط به خانواده های افراد شاغل در زندان وراهکارهای پیشگیری |
|||
|
سنخ شناسی رفتارهای آسیب زا وراهکارهای پیشگیری از آن در بین سربازان وظیفه مشغول به خدمت در زندان ها |
|||
|
اولویت ثانویه |
ارزیابی وضع موجود بهداشت روانی پرسنل زندان وزمینه های آسیب زا:ارائه مدل مطلوب کاری با نظر به شاخص های بهداشت روان برای پرسنل زندان |
||
|
سنجش میزان کار مفید کارکنان سازمان زندانها وارائه مدلی برای بالا بردن بهره وری |
|||
|
شناخت الگوهای طرد اجتماعی درقبال شغل زندانبانی وارائه راهکارهای منزلت بخشی به شغل زندانبانی |
|||
|
شناخت شاخص های موجود در مورد فضا، امکانات ورضایت شغلی پرسنل زندان ومقایسه آن با استانداردهای ملی وبین المللی |
|||
|
11 |
مدیریت زندان |
اولویت اولیه |
امنیت شبکه های اطلاعاتی الکترونیکی زندان وراهکارهای ارتقای آن (آسیب شناسی وضع موجود وارائه الگوی بهینه) |
|
شناخت ظرفیت های مشارکتی زندانیان در اداره امور زندان ها |
|||
|
خصوصی سازی زندان ها: امکان ها، فرصت هاوتهدیدها (بررسی زمینه های اقتصادی وامنیتی اجرای طرح خصوصی سازی زندان ها) |
|||
|
ارائه الگوی مدیریت بحران در زندان (حوادث، شورش، حریق و....) |
|||
|
اولویت ثانویه |
ارزیابی واثربخشی وآسیب شناسی فعالیت های مددکاران در زندان وراهکارهای ارتقاء آن |
||
|
نیازسنجی زندانیان در امور رفاهی وارتباطی (ارتباط باخانواده وجامعه) |
|||
|
مطالعه سطوح رضایت مندی ارباب رجوع (مقیم وغیرمقیم در زندان ها) وموانع تحقق رضایت مندی (ارائه الگوی بهینه با نظر به موانع موجود) |
|||
|
اثراستفاده از تکنولوژی نوین ارتباطی واطلاعاتی برمیزان هنجارمندی در زندان (زندانبانی الکترونیک) |
|||
|
ارائه طرحی مدیریتی برای صرف بهینه اعتبارات عمرانی |
|||
|
ارائه مدلی برای کوتاه کردن فرایندهای اداری وبورکراتیک در زندان با نظر به تکنولوژی های نوین. |
|||
|
مقایسه وضع موجود زندان ها ازنظر پرسنل متخصص وغیر متخصص نسبت به جمعیت زندانی با استانداردهای جهانی |
|||
|
شناخت زمینه های استفاده از تخصص وتوانایی های زندانیان در توانمندسازی زندانیان |
|||
|
12 |
اشتغال زندانیان |
اولویت اولیه |
ارزیابی عملکرد اشتغال و حرفه آموزی در زندان ها و راهکارهای ارتقا |
|
اولویت ثانویه |
ارزیابی اقتصادی کارگاههای تولیدی زندان |
||
|
شناخت امکان ها و زمینه های اشتغال درامد زا در درون زندان برای زندانیان |