پردیس شهید بهشتی بندرعباس (برادران )

پاسخ به برخی از شبهات

بعضی از فرق به « شیعه امامیه » اتهاماتی وارد میکنند از جمله اینکه: 1-خاتمیت پیامبر را منکرند، چون که قائل به امامت می باشند . 2-قائل به تحریف قرآن است و این قرآن موجود را آن قرآنی نازل شده بر پیامبر نمی دانند . 3-شیخین را با اینکه از صحابه هستنداحترامی برایشان قائل نیستند . قبل از پرداختن در جوابی از این تهمتهای ناروا باید برای خوانندگان و حقیقت جویان این مطلب خاطرنشان کرد که اینگونه تهمتها وافتراها تازگی ندارد . بلکه از دیر زمانی زده شده و چه بسا کتابهای بر ضد « شیعه » نوشته شده اند .مانند کتاب « منهاج السنه » تالیف « ابن تیمیه » و کتاب « الصراع بین الاسلام الوثنیه » ( نبرد اسلام و بت برستی ) تالیف « عبدالله علی القصیی » و کتاب « الوشیعه » تالیف « موسی جاء الله » و کتاب « عقیده شیعه » تالیف « رونلدس » یکی از مستشرفین . و کتاب « افسانه شهادت حضرت زهرا » که در این اخیر چاپ و نشر شده البته محققان شیعه جواب کافی و وافی در کتابی بنام « یورش به خانه وحی » از مدارک معتبر اهل سنت از آن داده اند. در این کتابها انواع اکاذیب و خرافات وتهمتها به شیعه نسبت داده شده که از باب بیداری مسلمانهای حقیقت جو و منصف چند نمونه از آنها را یادآور می شویم ابن تیمیه نویسنده کتاب « منهاج السنه » می نویسد : « شیعه » از عدد « ده » بکلی بیزار است ! هرگز این کلمه را بر زبان جاری نمی کند ، حتی عمارتی که ده ستون داشته باشد نمی سازد واگر مجبور گردد که به این عدد تلفظ کند می گوید « 1 + 9 » ! چرا؟ زیرا از عشر مبشره ( آن ده نفری که میگویند پیغمبر (ص) وعده بهشت به آنها داده است ) به استثنای علی بن ابیطالب (ع) بیزار می باشند!.... همین نویسنده در جای دیگری می نویسد یکی از رسوم شیعه این است که « بزغاله سرفی » ! انتخاب کرده و آنرا بجای « عایشه » حساب می نمایند ، ( چون لقب عایشه حمیرا بود و رنگ سرخ را عرب حمراء می گوید !) سپس این بزغاله بینوا را شکنجه می دهند و موهای آنرا تمام با دست می کنند و این عمل را یکنوع عقوبت برای عایشه می دانند !! داستان مضحک دیگری که شایع کرده اند و می گویند : اینکه شیعیان بعد از نماز سه مرتبه دستهای خود را بلند می کنند و زیر لب چیزی می گویند ، و این جمله را تکرار می کنند : ( خان الامین ، خان الامین ، خان الامین !) یعنی جبرئیل ، امین وحی خدا خیانت کرد ، زیرا بنا بود فرمان نبوت را بنام علی بن ابیطالب (ع) بیاورد ، ولی روی خرده حسابی که با آن حضرت داست بنام محمد بن عبدالله (ص) برد ! بنابراین او در انجام ماموریت خود مرتکب خیانت بزرگی شده است !.. شما خوب ملاحظه میفرمائید سه مرتبه « الله اکبر » گفتن بعد از نماز که مظهر عالی توحید و یگانه پرستی است و با تکان دادن و بالا آوردن دست که نشانه پشت سر انداختن تمام دنیا و ما سوای خدا ، در برابر فرمان اوست تکمیل می گردد ، چگونه تحریف شده و به صورت عجیب و باور نکردنی در آمده است ؟! بدیهی است هنگامیکه « امین وحی خدا » نعوذ بالله دست به یک چنین خیانت بزرگی در روز روشن بزند و منصب نبوت و خاتمیت را بطور « قاچاقی » به غیر اهلش بسپارد و خدا و خلق خدا را در مقابل عمل انجام شده ای قرار دهد ، پیداست که دستگاه چنین خدائی چقدر شلوغ و پلوغ است ، و وعده های قیامت و معاد او تکلیفش روشن خواهد بود ! بنابراین با جعل این داستان مضحک و سرتا پا دروغ ، هم « توحید» شیعه را خواسته اند خراب کنند و هم « نبوت » و هم « معاد » را ، یعنی تمام اصول سه گانه دین ، به قول معروف ( یک تیر و سه نشانه ) آن داستان خنده آور عدد ده ، و آن دروغ شاخدار بزغاله ، و این افسانه مضحک « خان امین » نمونه کوچکی از جعلیاتی است که دشمنان اسلام ساخته و پرداخته و بدست افرادی مانند « ابن تیمیه » و امثال او در میان مسلمانان انتشار داده اند ، تو خود حدیث مفصل بخوان از ابن مجمل ... اما جواب از تهمت و افتراء اول : الف – جواب حلی:کدامین شیعه ، خاتمیت پیغمبر بزرگوار اسلام (ص) را منکراست ؟ و پیامبر اسلام (ص) را خاتم پیامبران نمی داند ؟ آری شیعه بر اساس روایات صحیح قائل به امامت و پیشوایی دوازده امام بعد از پیامبر است و اینها را خلفا و جانشینان پیامبر می داند و مساله خلافت و وصایت و جانشینی هم که تازگی ندارد ، وهمه پیغمبران خدا از حضرت آدم تا خاتم این برنامه را اجرا کرده و برای خود جانشین تعیین نموده اند. عده زیادی از بزرگان دین کتابهای فراوانی در این زمینه نگاشته و درباره اثبات « وصیت » پیغمبر (ص) نسبت به امام علی (ع) و ائمه هدی نسبت به یکدیگر به قدر کافی بحث کرده اند. ب – جواب نقضی: اگر قائل شدن به امامت آن هم امام غیر معصوم نه امام معصوم ، و امام انتخابی به امام انتصابی ، امام بلا شرط نه امام مشروط ، مانند ائمه مذاهب اربعه ای خود برادران و غیره ، در این صورت هم باید « خاتمیت » پیامبر اسلام(ص) انکار شود. و حال آنکه برادران ما با این عقیده منکر « خاتمیت » نمی باشند . پس ما هم با قائل بودن به « اصل امامت » منکر خاتمیت نمی باشیم . و واقعیت این است که این گونه حرفها ساخته ای دشمنان اسلام است . جواب از تهمت وافتراء دوم : گرچه تحریف لفظ مشترک است و معنای زیادی دارد که مرحوم آیه الله العظمی خوئی در تفسیر « البیان » خودش بطور مشروح بحث نموده ، ولی در آن معنای که مورد بحث است که تحریف نقیصه باشد ، یعنی ازقرآن چیزی کم شده باشد ، اتفاق بزرگان مسلمین اعم از شیعه و سنی بر این است که در قرآن تحریف واقع نشده است ، و همین قرآنی که امروز در دست مسلمانها ست همان قرآن نازل شده ای بر پیامبر می باشد . اینک نظر بزرگان شیعه را که قائل به عدم تحریف است یادآوری می کنم : مرحوم صدوق در کتاب عقائد خودش . شیخ طوسی در اول تفسیر « التبیان » . مرحوم طبرسی در مقدمه تفسیر « مجمع البیان » . مرحوم شیخ جعفر در بحث قرآنی کتاب خود « کشف الغطاء » . علامه شهشهانی در بحث قرآن کتاب خود « عروه الوثقی » . محدث شهیر محسن قاسانی در « وافی » . شیخ محمد جواد بلاغی در مقدمه تفسیر « آلاء الرحمن » . مرحوم شیخ مفید. مرحوم شیخ بهائی . مرحوم محقق قاضی نور الله . برای اطلاع بیشتری که معلوم گردد « شیعه » قائل به تحریف قرآن نمی باشد و عدم تحریف از جزء عقائدی ایشان است ، مراجعه شود به کتب فوق الذکر و « تفسیر البیان » و « اصل الشیعه و اصولها » و ترجمه این کتاب « این است آئین ما ». جواب از بهتان سوم : گرچه این اتهام را پیش ازاینها عده ای به « شیعه » بسته اند ، مانند عضدی در کتاب مواقف خودش و اسفرائینی در کتاب تبصیر خودش . واینها گفته اند که شیعیان تمام اصحاب را به جز عده قلیلی کافر می دانند اما حقیقت این است بر اساس احادیثی که از ائمه اهل بیت علیهم السلام رسیده اند ، « شیعه » برادران « سنی » خود را کافر نمی دانند . ونیز طبق احادیثی که از طریق اهل سنت نقل شده ، اهل سنت حق ندارد برادران شیعه خود را کافر حساب کنند . اینک نص ونفس احادیثی که از هر دو طریق رسیده است از نظر گرامی شما خوانندگان منصف وحقیقت طلب می گذرانیم . الف – احادیث شیعه : عن سفیان بن السمط عن ابی عبدالله 0 جعفر بن محمد الصادق ) (ع) فی حدیث ، قال : الاسلام هو الظاهر الذی علیه الناس ، شهاده ان الا اله لا الله و ان محمدا رسول الله (ص) و اقام الصلوه و ایتاء الزکاه و حج البیت وصیام شهر رمضان فهذا الاسلام . عن حمران عن ابی جعفر الباقر(ع) فی حیدث الاسلام و الایمان ، قال : و الاسلام ما ظهر من قول او فعل و هو الذی علیه جماعه الناس من الفرق کلها و به حقنت الدماء و علیه جرت الموادیث و جاز النکاح و اجمعوا علی الصلوه والزکوه و الصوم والحج فخرجوا بذالک من الکفر و اضیفوا الی الایمان . عن محمد بن سالم عن ابی جعفر الباقر (ع) : بنی الاسلام علی خمس ، شهاده ان لا اله الا الله و ان محمد اعبده و رسوله و اقام الصلوه وایتاء الزکاه و حج البیت و صیام شهر رمضان . عن سماعه عن الصادق (ع) فی حدیث : الا سلام شهاده ان لا اله الا الله و التصدیق برسول الله (ص) و به حقنت الدماء و علیه جرت المناکح و الموادیث و علی ظاهره جماعه الناس ... عن فضیل عن الصادق (ع) فی حدیث : والاسلام ما علیه المناکح والمواریث و حقن الدماء .... ب – احادیث اهل تسنن : 1- عن ابن عمر عن رسول الله (ص) : بنی الاسلام علی خمس ، شهاده ان لا اله الا الله و ان محمدا رسول اللع (ص) واقام الصلوه و ایتاء الزکاه و الحج وصوم رمضان 2- و عنه ان رسول الله (ص) قال : امرت ان اقاتل الناس حتی یشهدوا ان الااله الا الله و ان محمدا رسول الله ویقیموا الصلوه و یوتوا الزکاه فاذا فعلوا ذلک عصموا منی دمائهم و اموالهم الا بحق الاسلام و حسابهم علی الله . 3- عن ابن عباس فی حدیث انه (ص) قال : اتدرون ما الایمان بالله وحده ؟ قالوا الله و رسوله اعلم قال : سهاده ان لا اله الا الله وان محمدا رسول الله و اقام الصلوه و ایتاء الزکاه و ان تعطوا من الفنم الخمس ... 4- عن ابی هریره ، کان النبی (ص) ؟ ذا یوما للناس فاتاه جبرئیل فقال ما الایمان ؟ قال : ان تومن بالله و ملا ئکته و بلغائه و رسله و تومن بالبعث . قال : و ما الاسلام ؟ قال : الاسلام ان تعبدالله و لا تشرک به و تقیم الصلاه وتودی الزکاه المغروضه وتصوم رمضان. 5- و عنه ان اعرابیاجاء الی الله (ص) فقال بارسول الله دلنی علی عمل اذا عملته دخلت الجنه . قال (ص) : تعبدالله و لا تشرک به شیئا و تقیم الصلاه المکتوبه و تودی الزکاه المغروضه وتصوم رمضان . شما خواننده عزیز ! ملاحظه فرمودید که ملاک و میزان مسلمان بودن در این ده حدیثی که هم از طریق شیعه نقل شده و هم از طریق سنی ، اموری حساب شده اند که هم شیعه به عنوان اصول و فروع قبول دارند و هم سنی ، از قبیل شهادت بوحدانیت خداوند و رسالت رسول اکرم (ص) و اقامه نماز و پرداخت زکات و خمس و انجام حج و روزه رمضان و ... پس معنا ندارد و بسیار ساده است که درمثل چنین عصر و زمانی که دشمنان اسلام از هر جانب مصمم شده اند تا هم شیعه را نابود کنند و هم سنی را ، و این دوگروه مهم اسلامی به جای اینکه وحدت اسلامی خودشان را حفظ کنند و برادری و اخوت بوجود آورند واخلا ل گریهای دشمن را خنثی کنند ، و همدیگر را متهم به کفر و الحادننمایند . ونیز خوب می دانیم که این کارها هیچ دردی از مسلمانان دوا نمی کنند و هیچ مشکل آنان را حل نمی نمایند ، پس پرداختن به این اعمال و کارها برای چه ؟ و چه سودی دارد ؟فأتبروا یا اولوالأبصار... گردآورنده:محمدحسین قاسمی شیری پی نوشت ربیع الابرار. ملل ونحل شهرستانی . ملل ونحل سبحانی . المسائل الاسلامیه . کتاب الوصیه ابن حکم . کتاب الوصیه حسین بن سعید . کتاب الوصیه حکم بن مسکینی . کتاب الوصیه علی بن مغیره کتاب الوصیه علی بن رئاب . اثبات الوصیه مسعودی منهاج السنه ابن تیمیه . الصراع بین الاسلام و الوثنیه الوشیعه عقیده شیعه عقائد صدوق البیان شیخ طوسی مجمع البیان طبرسی کشف الغطا ء کاشف الغطاء وافی محسن قاسانی الاء الرحمن البیان عداله الصحابه