پردیس شهید بهشتی بندرعباس (برادران )

نکات مهم کاربردی در تربیت کودکان و نوجوانان2

11. گرایشها و معاشرتهای خانوادگی با افراد خوش اخلاق و متدین، موجب علاقه به مسائل مذهبی و رشد خصوصیتهای اخلاقی کودکان خواهد شد. 12. از کودکان نمی توان انتظار داشت که پیوسته صامت و ساکت و بدون در خواست و سؤ ال از ما، در گوشه ای نشسته و فقط به درس خواندن مشغول باشند، بلکه باید به نیاز روحی و جوشش درونی آنان در این دوران پر انرژی و تحرک، توجه نماییم. 13. کودک رفتار والدین و مربیان را به منزله یک پیام تلقی می کند؛ پیامی که می رساند چه چیزهایی قابل پذیرش و مطلوب و چه چیزهایی نادرست و نامطلوب است. اگر اولیای امور در اجرای خواسته های خود تردید نشان دهند، یا یک بار رفتاری را بپذیرند و بار دیگر آن را رد کنند، در این صورت نونهالان را در یک موقعیت سرگردانی قرار داده اند؛ چرا که در این صورت آنان رفتار مشخصی را به عنوان عمل مطلوب و پسندیده یا نامطلوب و ناپسند نخواهند شناخت و دچار اضطراب خواهند شد. 14. میزان اختیار و آزادی دادن به کودکان در خانه یا در کلاس، مشروط به حفظ کنترل و انضباط آنان است؛ بنابراین، آزادی را در قبال کنترل و حفظ انضباط می توان محک زد. 15. مربیان باید در رفتار و تصمیم گیریهای خود بر پایه استدلال و منطق عمل نمایند و همواره عواقب و پیش بینی ها و آینده نگریهای لازم را درباره تصمیمات و یا دستورهایی که صادر می کنند، در نظر بگیرند. 16. اولیا و مربیان باید در بر خورد با کودکان، رفتاری پسندیده و آگاهانه و مبتنی بر آزادی ارائه دهند، نه این که بطور ناگهانی و عکس العملی و انفعالی با آنان رفتار کنند تا اختلافات روانی و رفتاری در آنان پدید نیاید. 17. والدین و مربیان همیشه درباره دستورهایی که صادر می کنند باید بیندیشند که: 1) چه چیزهایی اساس تصمیم آنان را تشکیل می دهد؟ 2) اقتضای سنی کودک چه نوع عمل و عکس العملی را می طلبد؟ 3) رغبت و علاقه کودک چه روشی را ایجاب می کند؟ نکات پرورشی در دوره ابتدایی 18. کودکان باید نسبت به رفتاری که مربیان و والدین از آنان انتظار دارند دقیقا آگاهی داشته باشند. 19. کودکان باید بدانند مقررات مربوط به آنان به چه علت و برای چه وضع شده است و دلیل کارها را بدانند تا بهتر پذیرا باشند؛ در این راستا باید سعی شود هر ضابطه و مقرراتی که وضع می شود، دلیل منطقی از دیدگاه کودک داشته باشد. 20. به کودکان باید فرصت داد تا رفتار مطلوب و شایسته را مشاهده و تمرین نمایند و بعد از تمرین رفتار خاصی و یا عادت مطلوبی، معلم وظیفه دارد، دلیل درست بودن آن را ذکر نماید. ادامه دارد..... نویسنده:محمدحسین قاسمی شیری