وظایف معلمان راهنما
وظایف معلم راهنما
- آشنایی با انتظارات برنامه یادگیری حرفه ای در دانشگاه فرهنگیان و ایجاد بستر مناسب برای تحقق اهداف پیش بینی شده برنامه
– برگزاری نشستهای حرفه ای با کارآموز و آشنا نمودن او با بافت و موقعیت یادگیری، ویژگیها، نیازها و.. دانش آموزان در سطح مدرسه و کلاس درس
- ایجاد فضای همدلی با کارآموز و پشتیبانی عاطفی/ روانی از او برای کنارآمدن با پیچیدگی ها و دشواریها برای دستیابی به استقلال در عمل حرفه ای
- همراهی با کارآموز در مطالعه، تحلیل و تبیین موقعیت مدرسه، کلاس درس، دانش آموزان و والدین
- مشارکت در تدوین و اجرای واحدهای یادگیری و نظارت بر فرآیند اجرا و ارزشیابی
- بررسی عملکرد کارآموز در مراحل مختلف به منظور شناسایی نیازهای حرفهای آنان و برنامه ریزی مشترک (کارآموز و معلم راهنما) برای رفع نیازها و آموزش حرفه ای
- تحلیل عملکرد کارآموز در طول دوره آموزشی و ارائه بازخورد به صورت مستمر در فرآیند اجرای برنامه آموزش حرفهای
- همکاری در تهیه منابع آموزشی/ فضای یادگیری مورد نیاز برای اجرای واحدهای یادگیری طراحی شده در سطح کلاس درس و مدرسه
- برنامه ریزی و برگزاری نشستهای هفتگی/ ماهانه برای توسعه تواناییهای حرفه ای کارآموزان
- ایجاد فرصت برای تبادل تجربیات با گروه معلمان در سطح پایه/ دوره تحصیلی
- حضور در نشستهای سه جانبه استاد، معلم راهنما و کارآموز برای ارزیابی فعالیتهای آموزش حرفه ای
- انجام ارزیابیهای مرحلهای و کلی در فرآیند یادگیریهای/ عملکرد حرفه ای کارآموز و انعکاس آن در قالب کاربرگهای رسمی به استاد راهنما/ پردیس/ واحد آموزشی
- حضور در دورههای آموزشی/ نشستهای تخصصی که از سوی دانشگاه برای توسعه حرفه ای معلم راهنما برگزار میگردد
- تعامل با سایر معلمان راهنما در سطح مدرسه/ منطقه برای تبادل تجربیات در زمینه آموزشهای حرفه ای
- مشارکت در اجرای طرحهای مطالعاتی در آموزش حرفه ای کارآموزان